Препорука за покретање поступка у Скупштини Републике Србије за доношење потребне законске регулативе укидањем тзв. „риалити“ програма

Препорука за покретање поступка у Скупштини Републике Србије за доношење потребне законске регулативе која за циљ има заштиту психичког здравља грађана, основних људских вредности, морала и духовности који су угрожени приказивањем тзв. „риалити“ програма. Законска регулатива треба да онемогући приказивање „риалити“ програма на телевизијама и интернету





ГРАД БЕОГРАД
СКУПШТИНА ГРАДА
СЕКРЕТАРУ СКУПШТИНЕ

Предмет: ПРЕДЛОГ ЗА ИЗМЕНУ И ДОПУНУ ДНЕВНОГ РЕДА ЗА 10. СЕДНИЦУ СКУПШТИНЕ ГРАДА БЕОГРАДА

На основу члана 79. и члана 109. Пословника о раду Скупштине Одборничка група Демократске странке Србије предлаже да се дневни ред 10. седнице Скупштине града измени и допуни, као десетом тачком дневног реда, следећом тачком: 

„Препорука за покретање поступка у Скупштини Републике Србије за доношење потребне законске регулативе која за циљ има заштиту психичког здравља грађана, основних људских вредности, морала и духовности који су угрожени приказивањем тзв. „риалити“ програма. Законска регулатива треба да онемогући приказивање „риалити“ програма на телевизијама и интернету“.

Текст  Препоруке  Града Београда би гласио:

„Скупштина Града Београда упућује Скупштини Републике Србије : „Препоруку за покретање поступка  за доношење потребне законске регулативе која за циљ има заштиту психичког здравља грађана, основних људских вредности, морала и духовности који су угрожени приказивањем тзв. „риалити“ програма. Законска регулатива треба да онемогући приказивање „риалити“ програма на телевизијама и интернету“.

У текст  Препоруке укључити и доле наведено образложење.

Образложење:

 „Риалити“ програми, су постали планетарна пошаст. Постали су најефикасније средство за идиотизацију и контролу маса, много ефикасније него досадашња средства, серије, спортски програми, ток шоу и информативне емисије (сама тв је то основно средство за контролу  маса). Последице и штете су многобројне и широке.  Због скаредности и огромне гледаности тих програма угрожено је психичко здравље грађана који су постали зависници од телевизије и таквих садржаја. Као и другим жртвама зависности, овим грађанима треба помоћи да се изборе са злом. У „риалити“ емисијама  промовишу се и намећу- примитивизам,насиље, нерад, лењост, бескрупулозност, понижавање, незнање, лаж, многи облици настраности итд. У „риалити“ програмима је присутно систематско понижавање, организатора над учесницима, и учесника међусобно. Код гледалаца се ствара толеранција према понижавању и насиљу.

Сви „риалити“ програми имају још једну заједничку особину, неподношљиво су досадни нормалним грађанима, који нису зависници од телевизија.

Већ сам назив „ралити тв“ или „риалити шоу“ је нетачан и манупулативан. За разлику од неких других програма, „риалити“ тв постоји искључиво да донесе профит великим корпорацијама и осталима у ланцу. Друга сврха не постоји. У том циљу „риалити“ служи да пласира огроман број реклама. „Риалитији“ се одвијају у вештачком и неприродном окружењу, чак и када се ради о екстеријерима у природи. Присутни су извештаченост, предумишљај, режиране активности а одсутни спонтаност, природно понашање, опуштеност (наравно, када се ретко, појави неко способан за то, он постаје инстант популаран). Драстично се намеће појам „тренутне славе“ (инстант фејм) као посебно пожељан, поготово младима, промовишу се нарцисоидност и егоизам, чиме се снажно подстиче стварање „генерације ЈА“, односно генерације младих са предимензионираним егом и помереном свешћу о сопственој важности. Организатори „риалитија“ (произвођачи, купци права и приказивачи) такође, непрестано доводе у заблуду и учеснике и гледаоце. Једноставно, сваки „риалити“ је једна велика манипулација. Сваки учесник свесно пристаје да буде жртва манипулације. Гледаоци несвесно, али за разлику од учесника имају бољу могућност избора. Ту могућност, нпр. да не гледају програм, слабо користе из истог оног разлога због кога било какав зависник не може да се одупре узроку зависности. „Риалити“ тв, односно телевизија уопште, као и интернет, доказано је,стварају зависност. Не треба да нас чуди податак да су истраживања  у Србији показала да смо годинама уназад, претекли Американце у дужини гледања телевизије, и постали светски шампиони, при чему просечан гледалац у Србији троши преко пет сати дневно пред телевизором. Јасно је да тако настају тв зомбији, бића која све мање живе свој, а све више туђ живот. Тако настају покорне и пасивне особе, пријемчиве на разне врсте, углавном неприхватљивих порука, погодне за манипулисање. Сада постаје уверљива тврдња да су „риалитији“, односно тв уопште, средство за контролу и заглупљивање маса. Хлеба никада довољно, зато игара има напретек. Претходном и текућем режиму који  воде ову земљу у пропаст, ово средство је неопходно, и зато смо постали прваци света у дужини гледања телевизије. То је средство за опстанак на власти. 

Најпознатији светски „риалити“  „Велики брат“  злоупотребљава  литерарно дело Џорџа Орвела- „1984“. Том књигом, односно једним ликом из тог дела, Великим братом, бесрамно се поиграо оснивач компаније „Ендемол“ и најпознатијег „риалити“ шоуа „Велики брат“ (до сада приказиван тј. извођен у преко 70 земаља света), Џон де Мол. Орвелово ремек дело је жестока критика тоталитаризма, манипулације, терора и контроле над појединцем и друштвом, па је апсурд већи тиме што се врхунски манипулатори поигравају Орвелом и цитирају баш Орвела. Ова и друге „представе стварности“ се „позивају“ на, односно злоупотребљавају и многа друга популарна дела и идеје. На пример, још једну дистопију и одлично дело Реја Бредберија „Фаренхајт 451“, у коме има почетних идеја о „риалити“ емисијама, о двосмерним телевизорима (првобитно код  Орвела) и лајт мотив – спаљивање књига, који је у „риалити“ програмима преточен у забрану уношења књига, и било каквог средства за писање, у тзв. „куће“, односно у забрану читања и писања, која је нама позната из „Великог брата“ и са „Фарме“.  Када говоримо о „Фарми“, ту се такође ради о продукцији чији је власник „Ендемол“ овај пут са шведском фирмом „Стрикс“ („Фарма“ је продата у више од 40 земаља). Случајно или не и овде асоцијације воде до једног другог знаменитог дела Џорџа Орвела, „Животињске фарме“. Сличности „Фарме“ и „Животињске фарме“ су вишеструке, и формалне (одигравају се на фарми) и суштинске (на крају, сви у кући, постају исти – односно свиње). Такође, и стране и домаће продукцијске куће и учесници бивају својим поступцима изједначени, као и јунаци завршне сцене „Животињске фарме“. Грех је и то што се такве свињарије приказују на свим важнијим телевизијама, односно што се намећу гледаоцима. Отрцана фраза да гледаоци то не морају да гледају је само пример недостојне демагогије. На овом месту навире сећање на завршне пасусе „Животињске фарме“ Џорџа Орвела :
„Дванаест гласова бесно је викало, и сви су били једнаки. Сада је било јасно шта се променило у изгледу свиња. Поглед животиња које су стајале напољу клизио је од свиње до човека, од човека до свиње и поново од свиње до човека. Али, већ је било немогуће распознати ко је свиња, а ко човек“.

Не треба заобићи ни телевизијске  куће које те програме приказују (производе) и продукцијске куће које су купиле права на приказивање тих програма . Међу телевизијама лидери су „Пинк“, „Б92“,“Прва“ и „ РТС“ (уколико уопште има новца за то?). Незаобилазна и радиоактивна „Гранд продукција“ (власници-Саша Поповић, Фахрета Јахић и Слободан Живојиновић), се ипак ограничила на „музику“, тј. турбо фолк и само две емисије („Звезде Гранда“ и „Гранд Шоу“) које имају елементе „риалитија“. Лидер „риалитија“, “Имоушн“ (стварни власник Драган Ђилас, Горан Стаменковић-параван) је („патентирао“) или купио права на десет драгуља који су се приказивали низ година уназад, попут „48 сати свадба“, „Летећи старт“, „Све за љубав“, „Мењам жену“, „Велики брат“, „Операција Тријумф“, „Узми или остави“, „Руски рулет“, „Пиратска ТВ“ и  „1 против 100“. Незаобилазна је и продукција „Адреналин“ ( још један ДС лик-Срђан Шапер), која је држала или  држи бисере као што су „Пирамида“, „Марко Живић шоу“, „Катарина дневни шоу“, „Генијални шоу“, „Караоке обрачун“, „Ја имам таленат“, „Техничари“, „Мој ТВ Дневник “, „Драга мама“ и „Фамилијада“. На другој по гледаности телевизији која се зове „Прва“, годинама је приказиван „Survivior“ а сада су актуелни „Радна акција“, „Паклена кухиња“, „Породичне тајне“, „Дођи на вечеру“, „Домаћине ожени се“ итд. На крајутреба се поново осврнути на  тв „Пинк“ који поред  сопствене продукције (риалити „Двор“), има и медијско царства на просторима бивше Југославије, која  тренутно представља главног носиоца токсичних риалити програма („Фарма“, „Академија дебелих“, „Кување и мување“, „Слике живота“, „ДНК“, „Све за љубав“, и будуће „Крстарење“ итд.).

Наду улива и став композитора, академика Ивана Јевтића, изречен на седници редовне скупштине САНУ, који је затражио забрану „Великог брата“ и „ Фарме“ јер угрожавају морал и дух српске нације.

Наду уливају и Скупштине општина Чачка и Краљева које су већ усвојиле препоруке о забрани таквих програма у медијима.

Београд, 25.06.2013.                                              


                                                                                                                                         Андреја Младеновић, Шеф одборничке групе ДСС
                                                                                                                                                                   Небојша Бакарец, одборник ДСС